Cicle ‘Antroposcenes, narracions sobre la vida a l’Antropocè'

Cultura -
  • Calendari: 21/2/2024 - 20/2/2025
  • Localització: Lo Pati - Centre d'Art Terres de l'Ebre Amposta

    Durant tot el 2024, la 'sala exterior' de Lo Pati acollirà ‘Antroposcenes, narracions sobre la vida a l’Antropocè', un cicle d’art digital sobre els efectes de l’activitat humana sobre la terra, comissariat per Pau Waelder amb sis propostes artístiques. Fa just un any, Lo Pati va presentar la seva nova sala expositiva: La Façana de Lo Pati, que pren forma d'una gran pantalla de 6x3 metres situada a l'exterior de l'edifici i que disposa de programació pròpia. Enguany, la segona edició del cicle audiovisual estarà comissariada per Pau Waelder, escriptor i investigador especialitzat en art digital.

    Waelder ha escollit el treball de sis artistes que sota el nom  reflexionen sobre la vida a l'antropocè, un concepte que remet a la idea de període geològic i que va ser proposat fa vint anys per l'ecologista Eugene Stoermer i el químic Paul Crutzen per definir els temps marcats per la decisiva influència de l'activitat humana en el nostre planeta. L'antropocè comporta el perill d'acceptar que les nostres accions són irreparables, però alhora ens atorga un sentit de responsabilitat respecte al medi ambient. Entendre les conseqüències dels nostres hàbits de consum i les nostres activitats quotidianes en un ecosistema portat al límit per l'abús dels recursos naturals, la producció de residus i la pol·lució és tant una necessitat com un deure.

    Horari: 

    De dimecres a dissabte: de 17 a 20h
    Diumenges: d'11 a 14h

    Comissariada per: 

    Pau Waelder

    Programa: 

    Marina Zurkow | Del 21 febrer al 20 abril

    ‘OOzy #3: just because you can’t swim in it doesn’t mean it isn’t there’

    Aquesta peça ofereix als humans antropocèntrics la possibilitat de somiar amb les parts més profundes de l'oceà, per imaginar i protegir aquests paisatges, que són de fet un component desconegut, crític i viu dels nostres sistemes planetaris. A 6.000 metres sota la superfície de l'oceà, un ésser humà experimentaria una pressió aclaparadora, temperatures de congelació i foscor total. Però en aquestes zones hi prosperen esculls de corall, calamars i aranyes marines entre molts altres animals.

    Claudia Larcher | Del 21 d'abril al 20 juny’

    ‘Noise above our heads, 2016’

    El vídeo mostra formacions rocoses (naturals) i fragments d'arquitectura (artificials) transformats els uns en els altres, com si sorgissin junts en un escenari distòpic. Els espais arquitectònics muntats a les roques recorden els esbossos de Bruno Taut de visions arquitectòniques alpines. El moviment de la càmera que es mou directament cap avall, una panoràmica vertical, suggereix un moviment de caiguda que molesta l'espectador. L'amenaça en si no es pot localitzar, la caiguda mai culmina en una col·lisió. La tensió no s'allibera, l'amenaça s'ha tornat permanent. Parlant al·legòricament, l'obra explora la qüestió dels centres de dades ocults i inaccessibles per al públic, espais de servidors semblants a búnquers que emmagatzemen milers de milions de bytes d'informació.

    Diane Drubay | Del 21 juny al 20 d'agost

    ‘Ignis II’

    Catorze segons cap a la neutralitat de carboni o el punt de no retorn. Els segons es converteixen en anys. Catorze segons per experimentar la metamorfosi de la utopia en distopia. Catorze anys per assolir la neutralitat de carboni o el punt de no retorn. Aquesta peça juga amb la psicologia del color per crear una immersió que dibuixa dos futurs possibles, tant fascinants com demolidors.

    Kelly Richardson | Del 21 d'agost al 20 d'octubre

    ‘HALO I’

    HALO I (juntament amb II i III) són les seqüeles de Camp, un vídeo que presenta una escena quotidiana de la vida a l'aire lliure filmada per l'artista l'any 1998. La lluna plena d'un vespre d'estiu es veu distorsionada per la calor que puja d'una foguera crepitjant. Vint-i-tres anys després de produir Camp, la promesa del que porta l'estiu ha canviat. Passat, present i futur, HALO fa referència a l'important bucle de retroalimentació en què ens trobem ara després de dècades d'advertiments. Les fogueres estan prohibides a l'estiu a la Colúmbia Britànica (on viu l'artista). Com que les sequeres greus i prolongades són la nova normalitat, el risc d'incendi forestal és extrem.

    Yuge Zhou | Del 21 d’octubre al 20 de desembre

    ‘Interlinked II’

    Interlinked II és un collage de centenars de videoclips filmats a les estacions de metro de la ciutat de Nova York. Aquesta xarxa subterrània es converteix en l'escenari de les rutines de Sísif dels seus viatgers. El moviment sempre cíclic suggereix un ritme i una teatralitat en aquests passadissos urbans.

    Theresa Schubert | Del 21 de desmebre al 20 de febrer

    ‘A synthetic archive (AI glaciers)’

    Theresa Schubert ha creat una projecció de vídeo audiovisual basada en la intel·ligència artificial que mostra paisatges de muntanya sintètics emergents i en dissolució amb glaceres. Les dades recollides per l'artista es van emprar per alimentar tres models d'aprenentatge automàtic. Els algorismes d'aprenentatge automàtic van transformar les dades en un collage estètic obert, sempre canviant. Van assignar formes visuals als significats de les paraules, revelant les glaceres d'una nova manera poètica, alhora que proporcionaven una visió crítica de l'estat d'aquestes formacions efímeres.

    >> Consulta més informació aquí.

    Organitza: 

    Lo Pati. Centre d'Art de les Terres de l'Ebre

    Col·labora: 

    Ajuntament d'Amposta, Generalitat de Catalunya i Diputació de Tarragona

    Informació extreta de Surt de Casa

    Col·labora