Conèixer i normalitzar el col·lectiu LGBTI i la importància de la higiene personal i la salut des de ben petits, això és el que permetran les caixes del coneixement. Un recurs amb material pedagògic que ensenyarà de manera ludicoeducativa continguts matemàtics, lectoescriptura, discriminació visual, emocions... a l'alumnat de les escoles bressol i d'educació infantil. Es tracta d’un projecte impulsat des dels serveis comarcals de Joventut que d’acord amb les seves polítiques ha situat l’empoderament del jovent al centre. «El contingut de les caixes ha estat ideat per persones que acabaran fent de l’educació infantil la seva professió, i això és molt important perquè ja parteix de persones formades en aquest àmbit i que a més, tenen una visió concreta com a persones joves i amb la mirada posada a les necessitats dels infants», explica Sònia Tomàs Roiget, consellera comarcal de Joventut i Polítiques d’Igualtat i LGTBI al Montsià.
El projecte, impulsat des del Consell Comarcal del Montsià, ha comptat amb la participació de l’Institut Montsià i l’escola d’art ESARDI d’Amposta. «Vull posar de relleu que el projecte Caixes del Coneixement impulsa aquest trípode que ha de gestionar les polítiques de Joventut. Com és el departament de Joventut, el consell comarcal i el col·lectiu educatiu. I estem davant d’un exemple clar de què treballar en xarxa és la forma més eficient per fer arribar aquestes polítiques al jovent», apunta Joan Roig, president del Consell Comarcal del Montsià.
L’alumnat del cicle superior d’educació infantil de l’Institut Montsià d’Amposta ha dissenyat el material pedagògic de les caixes de la temàtica de salut i LGTBI. «Hem treballat per transmetre a les escoles i llars d’infants una manera d’ensenyar més dinàmica i lúdica. Amb contes, activitats, jocs, titelles, coixinets, se tractaran les temàtiques LGTBI i l’autonomia personal de la salut personal i la higiene perquè els infants ho puguin utilitzar en la vida diària», explica Mariona Curto Torta, alumna de cicle superior d’educació infantil a l’Institut Montsià. Des de l’escola d’Art Esardi d’Amposta s’han encarregat de dissenyar les caixes de l’àmbit LGTBI. «Participar en aquest projecte ha sigut molt significatiu per a mi, tant com artista i com a persona del col·lectiu, perquè és una manera de normalitzar i representar el col·lectiu en les generacions més petites», comenta satisfet Carles Fortunyo Valverdú, alumne del grau superior d’art mural a Esardi a Amposta. L’artista ebrenc, Hernan Grau Babió ha fet el disseny de les caixes de Salut i de part del contingut pedagògic.
En total s’han elaborat 8 caixes i seran dipositades al centre de recursos pedagògics del Montsià perquè de cara al setembre els diferents centres educatius de la comarca puguin treballar-les.
Durant la presentació de les caixes també han intervingut, Ruth Martí Mollà, coordinadora de Joventut a les Terres de l'Ebre; Carles Añó Luna, director de l'Institut Montsià, Georgina Bosch Gas, directora de l'Escola d'Art ESARDI; Maite Rieres Alcolea i Maria Jesús Rebollo López, professores que han coordinat a l'alumnat de l’Institut Montsià; Mariona Curto Torta i Laura Codorniu Jurado, joves representants de l'alumnat de l'Institut Montsià a la Caixa del Coneixement de Salut; Enia Sorribes Ortiz i Ingrid Segarra Lleixà, joves representants de l'alumnat de l'Institut Montsià a la Caixa del Coneixement de Salut; Antonia Pérez Ripoll, Professora que ha coordinat el projecte del disseny de la Caixa del Coneixement LGBTI; Carles Fortuño Vallverdú i Oriol Córcoles Llorens, joves representants de l'alumnat.