Una vintena de persones provinents de diversos municipis i de diferents sectors com l’atenció a les persones, la tecnologia, la comunicació, el comerç, l’educació, el moble, l’administració i també professionals de la innovació, van reunir-se ahir a Amposta per dur a terme una dinàmica basada en les metodologies design thinking. L’objectiu, posar sobre la taula idees i propostes que permetin abordar algunes de les qüestions que afronta el Montsià i així detectar consensos que permetin recuperar l’economia després de la pandèmia, però també per tranformar-la al servei dels montsianencs i montsianenques.
El desplegament de la fibra òptica o les múltiples propostes dirigides a captar i retenir talent van ser els espais de major consens durant la sessió d’ahir, que va tractar també altres temes com la dinamització del comerç, la necessitat de lligar mercat de treball i formació professional, la promoció del territori i el foment de l’emprenedoria i la innovació.
Aquesta sessió s'emmarca dins la segona fase de construcció del Pla de Reactivació Socioeconòmica del Montsià que l’Agència de Desenvolupament Local del Montsià ha estat desenvolupant al llarg dels últims mesos, en col·laboració amb la Càtedra d’Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili i el finançament del Servei d’Ocupació de Catalunya. Dues sessions més, a La Ràpita i a Alcanar, van treballar altres línies estratègiques com el model de turisme, la modernització del sector agrari, el patrimoni natural, la formació professional i el mercat de treball.
Anteriorment el Pla ha passat per una fase de diagnosi, basada en indicadors socioeconòmics i més d’una trentena d’entrevistes qualitatives entre agents representatius de la indústria, l'emprenedoria, el tercer sector, les polítiques d’ocupació, el comerç, la restauració i el sector primari. Finalment ara s’obre un període d’anàlisi i connexió entre totes les reflexions, evidències i propostes recollides en les fases anteriors per tal de prioritzar-les, treballar-les i aprofundir-hi i finalment presentar el Pla en societat.
Núria Marco, vicepresidenta segona del Consell Comarcal, va aprofitar l’avinentesa per posar en valor els espais de participació ciutadana per tal de construir plantejaments col·lectius que permetin repensar “quin model de socioeconòmic volem per al territori”. En aquest sentit va agraïr la participació de totes les persones participants a les diverses sessions participatives del Pla de Reactivació Socioeconòmica del Montsià i va destacar l’aposta estratègica que ha de fer el Montsià per la retenció del talent, la innovació i l’adequació de l’oferta formativa amb el mercat de treball. Al seu torn, Adam Tomàs, alcalde d’Amposta, va fer incís en el moment d’oportunitat que viuen el Montsià i les Terres de l’Ebre en el seu conjunt malgrat la pandèmia, amb una revitalització del turisme, noves inversions empresarials i un revalorització del món rural.